© wijkplatformburgwal

FREE SPIRITS IN GALERIE SPW59

22/03/2024
– 01/04/2024

Galerie SPW59 is verheugd met de nieuwe expositie “Free Spirits” van 3 zéér verschillende kunstenaars. In hun werk hebben dieren een prominente plaats.

Geopend op 22-23-24 en 29-30-31 maart én 1 april (2e Paasdag) van 13-17 uur.

Marco Bakker, Edam (1959) is vanaf 1982 werkzaam als zelfstandig fotograaf, voornamelijk als portretfotograaf voor tijdschriften en uitgeverijen, tevens maakt hij vrij werk.

Tijdens de expositie ‘Free Spirits’ zal hij een selectie van dieren gerelateerde foto’s tonen.

Zijn betrokkenheid met dieren blijkt ondermeer uit het boek ‘An Ode to Winnie’ dat hij maakte met de Italiaanse dichter Gianni Menichetti waarin zij een hommage brengen aan de overleden schildpad van kunstenares Vali Myers ( 1930-2003 ). Het boek is ook te koop.

Het motto van de tentoonstelling is een citaat van Vali:

Let it all be animal, my life and death, hard and clean like that, anything but human…….…a lot I care, me with my red heart in the dark earth and my tattooed feet following the animal ways.”

Marco is aangesloten bij fotoagentschap Lumenphoto.

In 2000 won hij de Zilveren Camera in de categorie portretten met een foto van collega Paul Huf.

https://marcobakker.com/ en

 

Doris Pappenheim – DE ZACHTHEID VAN MARMER
De in Edam woonachtige beeldhouwster Doris Pappenheim begon pas na haar vijftigste met beeldhouwen. Sindsdien werkt ze enkele maanden van het jaar in het Italiaanse Pietrasanta, niet ver van de marmergroeven van Carrara.  Zo heeft zij zich ontwikkeld tot een professioneel beeldhouwster en worden haar beelden wereldwijd tentoongesteld en verkocht.

Voor Doris is het een uitdaging en avontuur om uit  hard marmer, zachte, vrouwelijke vormen te creëren. Zacht, zoals de huid of de plooien in een kledingstuk.

‘Beelden zijn om aan te raken’, zegt Doris.

Het maken van een marmeren beeld kost veel tijd en inspanning. Door het gebruik van een elektrische zaag en van een pneumatische hamer wordt het maken van een beeld enigszins verkort, maar de geheel handmatige afwerking is zeer tijdrovend en geeft het marmer de zachtheid en perfectie, waar zij naar streeft. Eerst wordt de vorm bewerkt met een smerillo (zacht soort steen, te vergelijken met puimsteen). Hierna wordt het beeld geschuurd van grof naar fijn, waarna soms nog een waslaag wordt aangebracht. De keuze van het marmer is mede bepalend voor het eindresultaat. Zo werkt Doris graag met marmer dat geaderd is  of met gekleurde marmersoorten, zoals Giallo di Siena (allerlei geel tinten) en Rosa Portugallo (roze tinten).
https://www.marmeren-beelden.com/

 

Gígja Reynisdóttir

In het jaar 2000 behaalde ik mijn MFA in Video and Sound Installations aan het Sandberg Instituut te Amsterdam.
De laatste jaren bestaat mijn werk vooral uit cut-outs en objecten geknipt uit papier, metaal of plasticfolie én fijne potloodtekeningen op plantenbladeren.

Recentelijk ontwikkelde ik een techniek die het mij mogelijk maakt om plantenbladeren te ontkleuren, drogen en preserveren om ze daarna te kunnen gebruiken als materiaal om op te tekenen.

In mijn werk verweef ik mijn twee grootste inspiratiebronnen; de natuur en de condition humaine. Kenmerkend is de centrale rol van de mens in vorm en gedrag. Door toepassing van natuurlijke vormen en/of materialen weerspiegel ik actuele maatschappelijke thema’s die mij op dat moment bezighouden. Thema’s zoals intermenselijke relaties, vergankelijkheid, sociale cohesie en natuurbehoud zijn een terugkerende factor.

www.gigjareynisdottir.com

 

Aanmelden Nieuwsbrief