© wijkplatformburgwal

Samenvatting van de bijeenkomst van het team wijkplatform

26/02/2025

Samenvatting van de bijeenkomst van het bestuur van het wijkplatform van woensdag 26 februari 2025

 

Aanwezig:

Nic Tesser:  bestuur tevens voorzitter

Marc Weijers:  bestuur tevens penningmeester

Leo Verton:  bestuur

Paulien Nicolaas:  bestuur

Jeroen Harinck:  bestuur

Jet Meijers:  bestuur

Pim van Tongeren:  bestuur

Dick Rasenberg:  bestuur

 

Afwezig met kennisgeving

Theo Vermeij:  bestuur

Gerard Jochem:  bestuur

 

  • Opening en vaststelling van de agenda

Nic opent en stelt de agenda ongewijzigd vast. Een aantal nagekomen bespreekpunten wordt bij punt 9 opgepakt.

 

  • Samenvatting van de bijeenkomst van het bestuur van het wijkplatform van 15 januari jl.

De samenvatting wordt ongewijzigd vastgesteld.

 

  • Informatie
  • Er hebben geen bewoners gebruik gemaakt van de inloop om 19.30 uur bij Hello I’m Local.
  • De wijkkrant is bezorgd, het gaat om 1300 exemplaren. De krant ziet er goed en fris uit.
  • De afstemming met Michel de Graaf blijft af en toe lastig. Leo was wel aanwezig bij het overleg met wethouder Eva de Raedt. Hij was daar alleen, er waren geen andere vertegenwoordigers van wijkplatforms.

Er is onder andere gesproken over de openbare ruimte, het fiets parkeren, open plaatsen en lege pandjes die voor de stalling van fietsen gebruikt zouden kunnen worden.

Afgesproken wordt om in ieder geval foto’s te maken van locaties of pandjes die voor het stallen van fietsen gebruikt kunnen worden.

  • De opzet voor het wijkdiner wordt aangepast. Er wordt eerst geborreld aan statafels in de Vissersbocht. Daarna gaat iedereen aan de lange tafels. Dit zal naar verwachting de ontmoeting bevorderen. Er is plaats voor 150 personen en de kosten gaan omhoog (naar € 23,50). Alles is duurder geworden en de bijdrage van de gemeente neemt af naar € 1.500.

Eerder heeft het wijkplatform besloten om garant te staan voor een mogelijk onvoorzien tekort.

  • de evenementenkalender wordt voor kennisgeving aangenomen.

 

  • Update stichtingsstatuten

Het aanpassen van de statuten is nodig omdat het doel van de stichting niet meer past bij de bedoeling van de gemeente Haarlem (er is een transitie ingezet van wijkraad naar wijkplatform). Het doel en de overige bepalingen zijn aangepast aan de nieuw werkwijze binnen de gemeente Haarlem. Veel blijft overigens hetzelfde, ook zijn de statuten vereenvoudigd.

Tegelijkertijd zijn de statuten geüpdatet aan de op dit moment voor stichtingen geldende wetgeving.

Afgesproken wordt dat iedereen nog een keer kritisch naar het voorstel kijkt voor wijziging van de statuten. In het bijzonder Jeroen wordt gevraagd zijn juridische blik daarop te werpen.

Tijdens de volgende bijeenkomst liggen de volgende vragen voor:

  • Kan iedereen akkoord gaan met de voorgestelde akte voor wijziging van de statuten?
  • Is iedereen akkoord met de bemensing van het bestuur van de stichting?

 

Het werk voor de UBO’s en de Pep-verklaringen in een later stadium neemt Dick voor zijn rekening

 

  • Jaarcijfers wijkplatform 2024

Marc licht de cijfers toe. Er wordt een bedrag van € 3.000 terug betaald aan de gemeente. Dit valt goed te verklaren. Aan het begin van 2024 is een aantal nota’s voor het opmaken en drukken van de wijkkrant rechtstreeks bij de gemeente gedeclareerd. Hiervoor was echter ook budget beschikbaar bij het wijkplatform (onderdeel van de eigen begroting).

Iedereen heeft kennis kunnen nemen van de uitgebreide verantwoording van Marc, complimenten daarvoor.

Marc adviseert akkoord te gaan met de jaarcijfers.

Dit advies wordt overgenomen, het bestuur van het wijkplatform gaat unaniem akkoord en stelt de jaarcijfers over 2024 ongewijzigd vast.

Marc wordt decharge verleend.

 

  • Burgwal, buurt van de toekomst en communicatie

Het totaal van het bestuur van het platform werkt graag aan dit doel en ziet het als een logische opvolger van de ‘Maak mijn buurt’ aanpak.

Het bestuur is eigenaar van dit thema en zet van daaruit de strategie uit voor de aanpak voor de Burgwal in de toekomst. De strategie de evaluaties en de aanpakken in dit kader blijven een aangelegenheid van het bestuur.

Afgesproken wordt dat Leo een bondig statement maakt dat ook op de site kan (een soort kapstok). ‘Maak mijn buurt kan er dan vanaf’.

Daarnaast is een aantal werkgroepen ingericht op specifieke thema’s. Deze onderhouden zelf het contact met de bewoners. Dit zal de dynamiek ten goede komen. Er wordt steeds teruggekoppeld op het platform.

 

De volgende werkgroepen worden gekozen:

  • sociale verbinding, wijkcirkels en evenementen;
  • groen met impact;
  • leefbaar, buitenruimte stoepen en straten, verlichting, handhaving en
  • duurzaamheid en monumenten.

 

Communicatie wordt een portefeuille, Pim neemt daar verantwoordelijkheid voor. Net als Marc voor de financiën, Dick als secretaris en Nic, de voorzitter. Communicatie wordt een vast agendapunt tijdens de bijeenkomsten van het platform.

 

Afgesproken wordt dat iedereen nadenkt over de bemensing van de werkgroepen en zijn voorkeur meldt vóór de volgende bijeenkomst van 9 april 2025.

 

Heel concreet wordt nu al afgesproken dat Nic en Jet de organisatie voor de activiteiten in het voorjaar op zich nemen (Pasen/Koningsdag). Zij zorgen ook voor de tekst die in de Flyer kan.

Pim bereidt de flyer voor. Deze moet er uiterlijk op 1 april uit.

In deze flyer is er ook ruimte voor andere zaken zoals een oproep voor het maken van foto’s van mogelijke fietsplekken.

 

  • Betrekken van ondernemers bij het werk van het wijkplatform

Afgesproken wordt een lijst van bedrijven samen te stellen. Het thema en de lijst wordt de volgende keer opnieuw geagendeerd.

 

  • Vanuit de verschillende werkgroepen 

In dit kader wordt een aantal aanvullend zaken besproken:

  • ‘Over de brug en terug’ kan op de site, Pim pakt dit op;
  • Op 12 maart is er een bijeenkomst in het architectencentrum (tussen 19.30 en 21.00 uur). Pim en Jet gaan er in ieder geval heen;
  • Jet hangt de wijkkranten in de wijkkasten;
  • Nic is bezig met een collage van gekleurde voordeuren. Jet buigt zich over de tekst over hetgeen zich in het achter deze voordeuren afspeelt.

 

Tot slot van dit agendapunt deelt Jet dat zij voorzitter is geworden van de plaatselijke actiepartij. Jet geeft aan dat ze er zich van bewust is dat zaken goed van elkaar worden gescheiden (rol wijkplatform en voorzitter actiepartij).

Iedereen wenst Jet succes in het vertrouwen dat ze zaken inderdaad goed weet te scheiden. Indien dit niet het geval mocht zijn wordt ze daarop aangesproken.

 

  • Volgende bijeenkomst van 9 april 2025

Om 19.30 is er dan een inloop bij Hello I’m Local voor bewoners en om 20.00 uur vindt de bijeenkomst plaats van het platform aan de Wijdesteeg.

Aanmelden Nieuwsbrief